Εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος Σαββάτο, 04 Οκτωβρίου 2008
'Οσο πιο συμμετρικός τόσο πιο ελκυστικός Οι αποκλίσεις από την εκ γενετής συμμετρία μπορεί να σχετίζονται με κακή υγεία, χαμηλό ποσοστό επιβίωσης και λιγότερους απογόνους
Το γεγονός ότι οι ομορφότεροι είναι προικισμένοι με τα πιο συμμετρικά χαρακτηριστικά προσώπου και σώματος ενισχύεται από νέα μελέτη, που επιβεβαιώνει τη συμπίπτουσα άποψη αρχαίων Ελλήνων και σύγχρονων επιστημόνων. Ερευνητές του βρετανικού Πανεπιστημίου Μπρούνελ ανακοίνωνσαν πως όσο καλύτερες αναλογίες διαθέτει ένα σώμα τόσο πιο ελκυστικό είναι και, επιπροσθέτως αποτελεί ένδειξη υγείας.
Σε σειρά ανθρώπινων έργων, από τα γλυπτά του Πολύκλειτου, που πρόβαλαν πρότυπα ομορφιάς, και τα αριστουργήματα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μέχρι τα επιτεύγματα της πλαστικής χειρουργικής, επικρατεί ο κανόνας της συμμετρία που ορίζει ότι η ομορφιά συνίσταται στην ισορροπία. Το ίδιο κατέδειξαν αλλεπάλληλες έρευνες, μεταξύ των οπίων εκείνη της επιστημονικής ομάδας του καθηγητή Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Νέου Μεξικού Ράντι Θόρνχιλ, αλλά και του Καρλ Γκράμερ (Πανεπιστήμιο Βιέννης).
Ο Βρετανός Δρ Ουίλιαμ Μπράουν και η ομάδα του, με τη βοήθεια τρισδιάστατου οπτικού σκάνερ, δημιούργησαν εικονικά σώματα 77 ενηλίκων των οποίων μέτρησαν το επίπεδο συμμετρίας. Στη συνέχεια ζήτησαν από 87 εθελοντές να κρίνουν τα μοντέλα του αντίθετου φύλου. Οι συμμετέχοντες δήλωσαν ως ελκυστικά τα περισσότερο συμμετρικά κορμιά. Κατά τον Δρα Μπράουν, οι αποκλίσεις από την εκ γενετής συμμετρία μπορεί να σχετίζονται και με κακή υγεία, χαμηλό ποσοστό επιβίωσης και λιγότερους απογόνους. Από την άλλη, μελέτες των Πανεπιστημίων Μπράντεϊς της Μασαχουσέτης και της Αυστραλίας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ομορφιά και η συμμετρικότητα του προσώπου απεικονίζουν την οξύτητα του πνεύματος. Οι απόψεις Αμερικανών και Ευρωπαίων πλαστικών χειρουργών περί ομορφιάς βάσει συμμετρίας, αν και γενικά ταυτιζόμενες, αποκαλύπτουν πως ακόμη και μια γεωμετρική έννοια, που υπερτερεί της υποκειμενικότητας, επιδέχεται αποκλίσεις υποκειμενικού τύπου !
Χρησιμοποιώντας μαθηματικές εξισώσεις, οι πλαστικοί χειρουργοί στις ΗΠΑ ανέδειξαν ως πιο συμμετρικό, το πρόσωπο της Κάθριν Ζέτα Τζόουνς, που έχει κοντό μικρό και ντελικάτο πιγούνι, καθώς και μύτη, πολύ καλή αναλογία ζυγωματικών, μεγάλα, έντονα και σε σωστή απόσταση μάτια» παρατηρεί ο Δρ Σαν Μπέικερ, πρόεδρος της Αμερικανικής Ακαδημίας Πλαστικής Χειρουργικής, εξηγώντας ότι: «Αν και η ομορφιά είναι υποκειμενική, υπάρχουν κανόνες που μετρούν τη συμμετρία του προσώπου, που χωρίζεται σε ίσα τρίτα. Ο πρώτος κανόνας είναι πως το μήκος της μύτης πρέπει να καταλαμβάνει το ένα τρίτο του συνολικού κάθετου μήκους του προσώπου» Ο αντίλογος έρχεται από τον Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Πλαστικών Χειρουργών, Δρ Ιωάννη Λύρα, που μιλώντας στον ΕΤ, εξηγεί: « Η συμμετρία που επιτυγχάνεται με τη μέθοδο της πλαστικής, δεν πρέπει να λειτουργεί εις βάρος της εκφραστικότητας ούτε της διαφορετικότητας της προσωπικότητας του ατόμου, κάτι που μπορεί να εγγυηθεί μία μικρή απόκλιση από τη συμμετρία. Αναλύοντας την εικόνα ενός προσώπου με βάση τη μάσκα του Μάρκουαρντ (γράφημα), εντοπίζουμε και διορθώνουμε τις αποκλίσεις από το ιδανικό, μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Όμως, πολλοί ενδιαφερόμενοι δεν επιθυμούν την ιδανική εικόνα και προσωπικά συμφωνώ. Η 100% πιστή εφαρμογή του γραφήματος θα ήταν ο φασισμός της συμμετρίας ! Για εμάς τους Ευρωπαίους, ομορφότερο πρόσωπο, βάσει παγκόσμιων προτύπων, είναι της Αντζελίνα Τζολί, που παρουσιάζει ένα περίεργο μίγμα ασυμμετριών. Σ'έναν τόσο μικρό καμβά όπως το ανθρώπινο πρόσωπο, το δικό της μεταφέρει το DNA πολλών φυλών του πλανήτη. Το μέτωπό της έχει τις ίσιες γραμμές που προτιμούν οι Αγγλοσάξονες, τα χείλη και τις καμπύλες που αρέσουν στους Λατίνους και τους Έλληνες, ενώ οι ασιατικές γραμμές χαρακτηρίζουν τη μικρότερη μύτη και τα πιο σχιστά μάτια». Κατά τον Δρα Λύρα, ο ορισμός της αρμονίας και της ομορφιάς «είναι η ζεστασιά της ψυχής όταν αντικρίζεις ένα πρόσωπο που σε κάνει να νοιώθεις όμορφα». 'Όμως, ποιος είναι τελικά ο πιο αξιόπιστος κριτής της ομορφιάς και της συμμετρίας: «Ο Δρ Λύρας το παραδέχεται: «Ένα μωρό δύο ετών όταν αντικρύσει τη Μπάρμπι χαμογελάει , ενώ στη θέα μιας μάγισσας βάζει τα κλάματα».
Η μάσκα Μάρκουαρντ και το χρυσό «φ» Η αρχαιοελληνικής επινόησης αναλογία 1:1,618 που αποτυπώνεται σε ενα εργαλείο που χρησιμοποιούν οι πλαστικοί χειρουργο για να διαγνώσουν τισ αποκλίσεις απο το θεωρούμενο ως φυσιολογικό, εφαρμόζεται πλέον στιο σχεδιασμό των πλαστικών επεμβάσειων.
|